update - Reisverslag uit Horsens, Denemarken van Jacqueline Jacobs - WaarBenJij.nu update - Reisverslag uit Horsens, Denemarken van Jacqueline Jacobs - WaarBenJij.nu

update

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

05 Maart 2009 | Denemarken, Horsens

Hii Peeps,

Nadat mensen zich gemeld hebben met de vraag waar blijft je update op waarbenjij.nu leek het me toch echt tijd weer eens wat te schrijven. dus na diep nadenken volgt hieronder een samenvatting van wat ik de afgelopen weken uitgespookt heb hier in het Deense Horsens.

mijn lessen zijn inmiddels volop aan de gang ofja ik heb maar 4 vakken waarvan 1tje binnen 2 weken eindigt en de andere mijn verplichte engels is dus niet al te veel. maar daar voor in de plaats krijg ik over 2 weken mijn project. waar ik dus ook heel wat uurtjes aan ga besteden.

verder nog veel meer mensen leren kennen hier en wordt de groep steeds hechter. voel me hier nu echt thuis en sta ik hier al bekend als de enige uit nederland, het nummer van franz ferdinand ( Jacqeline), een alcoholisch drankje a la Jacqueline (wijn met sprite en grenadie geloof ik) en de persoon met de meeste energie en een shopverslaving;) ik snap niet hoe ze daar bij komen maar goed;)

verder heb ik lunch om 3 a 4 uur en avondeten rond 10 a 11 uur, en als ik dan vertel dat half 6 - 6 uur normaal etestijd voor mij is kijkt iedereen me aan met ogen als schoteltjes en krijg ik de vraag terug wat i godsnaam doe je dan tussen je avondeten en het naarbed gaan. verder en al helemaal de mannen hier eten 2 warme maaltijden per dag lunch en avondeten (spanjaarden en italianen) en dus veel en laat en de eerste keer waren mijn ogen als schoteltjes;) maar tot mijn verbazing kunnen de mannen hier heel goed koken dus ik geniet hier van heerlijke spaanse maaltijden:D

verder ben ik een weekendje naar kopenhagen geweest. we zin in 3 verschillnde groepen gegaan en ik geloof dat we uiteindeijkmet 25 maar daar waren. het was de bedoeling de bus te pakken hier na het station en vanuit daar met iedereen de trein op te stappen naar kopenhagen. loreto (spanje), raquel (spanje), nadine (italie) en ik. nou eerste bus gemist ( spaanse mentaliteit zullen we het maar noemen) nou de volgende bus en zouden we dus net op het nippertje de trein kunnen halen. 2 a 3 haltes vor het station zien we de rest van onze groep rennen ( ze wonen in een studentenflat in het centrum) en loreto drukt op de knop en roept kom uitstappen ds wij uitstappen en rennen met de rest. ik zeg waarom heb je op die know gedrukt?? bus rijdt richting station. dus in feite beetje domme actie. uiteindelijk hijgend en puffend met onze weekendtassen op het station aangekomen het avondtuur kon beginnen. eerste dag hebben we rond gewandeld in kopenhagen en de kleine zeemeermin van hans christiaan anderson gezien. verder nog het beeld van de godin Gefion met haar vier zonen. Het verhaal hierachter is dat zij de opdracht kreeg het land te bewerken ( als een soort straf als ik het me goed herinner) hieruit zou denemarken en zweden ontstaan. omdit te doen heeft zij haar 4 zonen om getoverd in stieren zodat het sneller ging. het land werd uiteindelijk verdeeld over zweden en denemarken en het punt waar het beeld geplaatst is, is het punt waar deze twee landen bijelkaar komen. dit was de vertaalde versie van Victor ( spaans) en hier mijn versie geplukt van wikipedia:

Koning Gylfi regeerde het gebied dat nu Zweden heet. Het verhaal gaat dat hij akkerland aan een bedelares gaf als beloning voor hoe zij hem had vermaakt. Het land was ter grootte van wat vier stieren in de loop van een dag en een nacht konden ploegen. Wat de koning niet wist, was dat deze vrouw een van de Asen was. Haar naam was Gefion. Vanuit het noorden van het land van de reuzen haalde zij vier stieren en spande ze voor de ploeg. Deze vier stieren waren echter haar zonen, hun vader was een reus. De ploeg ging zo hard en diep dat het hele land los kwam van Zweden en naar het westen werd verplaatst. Het land belandde in de zee, in een sont. Daar liet Gefion het land voorgoed liggen, ze noemde het Selund (of Seeland).

De plaats waar het land was weggesleten werd een binnenmeer. In Zweden is het nu bekend als "Het Meer" en het heeft evenveel baaien als er landtongen zijn in Seeland.

De tweede dag hebben we een bezoek gebracht aan een gedeelte van kopenhagen, vrijstad Christiana. deze werd gesticht in 1970 toen een groep hippies in het Kopenhaagse stadsdeel Christianshavn een gebied met verlaten militaire kazernes kraakte. Jarenlang probeerde de Deense regering de krakers te verwijderen, maar zonder succes. De vrijstad is toegankelijk via verschillende toegangspoorten, en privé-auto's zijn op het terrein niet toegestaan. De bekendste 'straat' in Christiania is Pusher Street waar vrijelijk in softdrugs wordt gehandeld. Harddrugs zijn er verboden. De buurt kent een vorm van zelfbestuur. de vlag van christiana is rood met 3 dikke gele stippen in het midden. rood is de kleur van denemarken en de drie stippen zoals mij verteld is is afkomsitg vande i die 3 keer voor komt in de naam (Christiania). dat was een indrukwekkende buur. veelal vervallen en overal kwam je vuurtonnen tegen. verder was het verboden om foto's te maken. en natuurlijk zijn we ook nog uitgeweest in kopenhagen. de eerste nacht zijn we naar een feest gegaan die werd gegevend door de lokale studentenvereninging daar en de 2e nacht zijn we naar een soort van technofeestje geweest. 1 ding heb ik in iedergeval geleerd luister nooit naar marzio (italie) we stonden al lang in de rij voor een kroeg en toen we bijna binnen konden werden we door marzio meegesleurd omdat hij wel een leuk feestje wist dichtbij en gratis entree (je moest namelijk betalen om de kroeg binnen te komen)dat gratis en dichtbij moest je niet al te letterlijk nemen bleek achteraf. na ongeveer een uur te lopen hadden we eindelijk de goede plek gevonden en toen we daar aankwamen helemaal verkleumd van de kou moesten we ook nog eens 50 kronen betalen ( ongeveer 6 a 7 euro) en uiteindelijk stelde het feestje niet zo heel veel voor en was ik blij toen ik weer in bed lach aangezien ik de nacht ervoor niet zo heel veel slaap had gekregen. maar ook deze nacht was mijn nachtrust van korte duur. ga met spanjaarden en italianen opstap en je bent verzekerd van een heleboel behalve een fatsoenlijke nachtrust;) ik met hel veel moeite op mijn bovenste bed geklommen (sliep namelijk op bed nummer 3 van het stapelbed bijna tegen het plafon aan) en nog geen uurtje geslapen of mij word al mijn matras en alles onder mij vandaag getrokken. (vonden ze grappig) dus ik schrik wakker sta op het punt degene te vervloeken die mijn nachtrust verstoord kijk ik naar beneden. en zie een soort sandwich van mensen en matrassen. dat zach er zo grappig uit dat mn boosheid als sneeuw voor de zon verdween en ik in lachen uitbarstte. moest verder ook nog uitkijken dat ik niet naar onder kukelde aangezien allen planken verschoven en al de helf naar onder was gevallen. daarna naar onder geklouterd en ben ik lekker op de stapel van mensen en matrassen gaan liggen in een poging mijn slaap daar te hervatten. hier lag ik 5 min. toen de huisbaan binnen kwam. oeps!! hij was niet zo heel blij en het enigste wat hij kon vragen of er niks gebroken was. de bedden bedoelde hij natuurlijk. l
laterna toch maar weer alles op zn plaats gezet en ben ik met 4 anderen gaan ontbijten. aangezien we al behoorlijk melig waren verliep dit niet geheel vlekkeloos (lees rondvliegende kaas) daarna toch nog maar par uurste slaap proberen te vatten voordat we weer naar huis gingen. al met een geslaagde trip met veel gelach. en natuurlijk de oldies zoals de spice girls en im a barbiegirl konden niet ontbreken!

maandag natuurlijk geen stem meer en dat vond iedereen oooh maar zo grappig. dus op het laatst zei iedereen ik praat morgen wel met je en daar zat ik dan zonder stem. gelukkig kwam mijn stem riching dinsdagavond weer beetje bij beetje terug:) en kon ik weer aan iedereen mijn verhalen kwijt.

dit is zo'n beetje kort samengevat wat de afgelopen weken beleefd heb. en ojaa niet te vergeten mijn carnavalspartyy:D echt een geweldige avond. het is niet hetzelfde als carnaval thuis maar heb me op zn minst kunnen verklede!!

verder staat op het programma voor morgen een verjaardagsfeest met als thema grease. dus morgen gaat iederen terug de tijd in naar de grease periode. verder ga ik 23 maart naar edingburg toe met een aantal mensen voor 3 dagen en zijn er plannen om in de eerste week van april naar huis toe te komen.

Nou ik geloof dat dit wel lang genoeg is. in iedergeval de groeten vanuit denemarken!

Liefs Jacqueline


  • 06 Maart 2009 - 09:14

    Ryanne:

    Heey meissie!

    Wat een leuk verhaal weer!! En wat interessant van die buurt/wijk in Kopenhagen. Leuk om dat allemaal zo te zien he! En je hebt heel veel lol en plezier, dat lezen we hier allemaal. Super meid! Had ook niet anders verwacht. En dat jij eruit springt als shopaholic, energiek en maf was ook niet anders te verwachten :D:D:D!!!
    hihihi!

    Veel plezier nog lieverd!

    Kus Ryanne

  • 06 Maart 2009 - 16:13

    Arno:

    Haa meis!

    Toch auch mer ns reageren hie :) Echt superleuk om te leaze allemaol! Ig gluif desse t wal nao diene zin hubs doa :D

    Veul plezeer nog dao, en we spreake os waal weer!!

    KusKus Arno

  • 06 Maart 2009 - 17:33

    Paul:

    Zo dus de kesselse carnavalsvierder heet toch nog get kenne geniete dervan :P

    leuk um te huure wie alles good geit doar in Horsens :D

    Alaaf!

  • 11 Maart 2009 - 07:54

    Wendela :

    Heej Jacq!

    Klinkt goed allemaal zeg! Fijn dat je het zo naar je zin hebt :)! Leuk is het ook om met al die internationale mensen om te gaan he, ik bedoel rennen voor een trein is natuurlijk veel leuker dan op z'n nederlands netjes op tijd en rustig met de bus gaan :)! Geniet er nog van, voor je het weet zit je weer in het vliegtuig terug, met een boel mooie herinneringen en een internationale vriendenkring :)! Veel plezier!

    Liefs,

    Wendela

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Horsens

Mijn eerste reis

Ik studeer 1 semester aan het VIA University college

Recente Reisverslagen:

01 Augustus 2010

My new trip!!

26 Maart 2009

Odense & Edingburg

05 Maart 2009

update

09 Februari 2009

*

03 Februari 2009

Introductiedagen
Jacqueline

We gaan weer een nieuw avontuur tegenmoet!! ik ga 3 maanden naar azie toe:D

Actief sinds 09 Jan. 2009
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 15913

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2010 - 24 December 2010

Vrijwilligerswerk en backpacken

30 Januari 2009 - 04 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: