Odense & Edingburg - Reisverslag uit Horsens, Denemarken van Jacqueline Jacobs - WaarBenJij.nu Odense & Edingburg - Reisverslag uit Horsens, Denemarken van Jacqueline Jacobs - WaarBenJij.nu

Odense & Edingburg

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

26 Maart 2009 | Denemarken, Horsens

Hallo iedereen,

weer even een update vanuit hier. ik geloof dat ik in mn laatste update iets over kopenhagen heb verteld. pff dat wordt even terugdenken.

het leven hier gaat gewoon zn gangetje. Je weet wel het normale eten, school, slapen enz. Mijn project wordt steeds belangrijker het gaat nu echt beginnen. Ons onderwerp: subway;) maar ik ga jullie verder niet lastig vallen met saaie feiten en andere dingen over mn project. het is in iedergeval een leuk internatinaal groepje: lorena & maurice (Germany), Martin (Denemarken) en Riina (Finland).

Verder ben ik een dagje naar Odense met Raquel (spanje) geweest en hebben een bezoekje aan deze stad gebracht. Odense is de op twee na grootste stad van Denemarken en telt 186.595 inwoners. De stad ligt centraal in Denemarken op het eiland Funen. Odense is de geboorteplaats van Hans Christian Andersen. Een van de bekendste gebouwen in Odense was de Odinstårn (Nederlands:Odinstoren). Deze toren werd gebouwd 1935 en was het op een na hoogste gebouw van Europa, enkel de Eiffeltoren was hoger. In de Tweede Wereldoorlog is de Odinstårn echter opgeblazen, waarna de toren nooit meer is herbouwd.
Raquel en ik hebben daar ongeveer de hele dag doorgebracht. in de ochtend de stad bekeken en in de middag wat geshopt. Leuke stad maar de bezienswaardigheden zijn niet zo geweldig.

En zoals de titel al verklapt ben ik ook in Edinburg geweest. hiervan ben ik gisteravond terug gekomen. Edinburg, GEWELDIGE stad!! het is een hele mooie stad met veel historie en bekend om zijn architectuur. Edinburg is sinds 1492 de hoofdstad van Schotland. Ik geloof dat we met een groep van ongeveer 35 man naar Edinburg zijn gegaan. zoals je begrijpt is het onmogelijk om die 35 man bij elkaar te houden en is het tijdens ons verblijf daar in verschillende groepen gesplitst. we hebben om 13.50 in de middag het vliegtuig gepakt in Billund naar edingburg. vandaar uit de bus vanuit het vliegveld naar het centrum van de stad. daarna aangekomen in ons hostel. het Edinburg backpackers hostel. natuurlijk gaat er weer wat verkeerd en is er iets fout gegaan met mijn boeking. er wordt opnieuw een boeking gedaan voor mij maar ik beland ergens anders in het hostel helemaal alleen. daar hadden onze jongens al snel wat op gevonden en binnen 5 min lag mijn matras dus bij hun op de kamer. opgelost:) daarna zijn we met zn alle edinburg gaan verkennen beetje rondgelopen in de stad wat boodschapjes gedaan eten & drank. en s’avonds de uitgaansgelegenheden gaan verkennen. de meeste zijn naar Bongo gegaan, iets tussen een kroeg en een discotheek. Quiroga (spain), Josemaria(spain), een jongen uit Duitsland die we hebben leren kennen in de hostel en ik zijn de lokale kroegen gaan verkennen. dit resulteerde in een gezellig en gezellig avond en uiteindelijk kropen we rond een uur of 5 ons bed in. de volgende morgen om 11 uur hadden we een guide tour door edingburg. deze tour heeft ongeveer 3 uur geduurd en we hebben gewandeld door de stad langs de bezienswaardigheden van Edingburg. onze guide was een jonge americaan van 20 jaar die nu in scotland leeft voor bijna 3 jaar en is gefacineerd door historie. dus we hadden de juiste guide te pakken want hij wist het leuk te brengen en had facinerende verhalen. er was een Spaanse en een Engelse tour. de Spanjaarden hebben de spaanse tour gepakt en ik met een jongen uit lithuania de Engelse. de tour was geweldig die jongen verschrikkelijk vervelend. en aangezien ik de enige was die niet uit spanje kwam hij de neiging om steeds mijn kant op te komen. dus na een tour van meer dan 3 uur met hem ben ik dus de andere ook letterlijk om de nek gevlogen;) maar dat terzijde. een paar interessante weetjes verhalen:
omdat ze vroeger nog geen inbraakalarm hadden, hebben ze wat anders bedacht tegen dieven. namelijk: als een trap werd gemaakt dan werd een trede gewoon "vergeten"
de bewoners van het huis wisten die tredend natuurlijk en stapten er gewoon overheen. maar als dieven kwamen die wisten dat niet en donderden dus naar beneden. ze namen niet de moeite om deze mensen op te pakken of aan te klagen ze lieten hun daar gewoon liggen. later zijn ze toch tot de conclusie gekomen dat het mis toch gewoon slimmer was om deze mensen aan te klagen dan van de trap te laten donderen. verder wat ze deden met dieven was als je gepakt werd, werd je met een van soort mes door je oor aan de muur vastgenageld en met liet je daar voor 24 uur zitten. je kon er natuurlijk ook voor kiezen om je gewoon los te rukken maar dan was je een dief en een lafaard. en men hield hier grote littekens aan over wat veroorzaakte dat je kans op een baan of een huwelijk bijna nihil was.

verder werd ons een verhaal verteld over een slotenmaker in edinburg. hij maakte de beste sloten in de hele stadt maar hij leefde een soort van dubbelleven. overdag hard werken en snachts zoop hij zich lazerus. om dit leven vol te kunnen houden had hij meer geld nodig. wat deed hij nu van elk slot dat hij vervaardigde, hij maakte een sleutel voor diegene die het kocht en eentje voor hem zelf. zodat hij snacht de huizen binnen kon dringen en alles leegroofde. dit duurde een hele tijd voort en niemand kon het raadsel oplossen omdat er geen sporen van inbraak waren. dus wat deden de mensen ze stelden iemand aan die veel van sloten afwist. en wie wist er meer van sloten af als de slotenmaker zelf. de slotenmaker vond het natuurlijk allang prima en voor lange tijd zocht hij dus naar zichzelf en zonder resultaat natuurlijk. hij besloot dat dit moest stoppen maar hij wou nog een laatste final catch doen. dus hij besloot het gebouw leeg te roven waar de belasting werd geïnd. Omdat hij dit pas na 3 uur kon doen en hij die uren daarvoor niks te doen had besloot hij iets te drinken. Dit bleef niet bij 1 of 2 glazen en om 3 uur was de slotenmaker dronken. Hij besloot naar binnen te gaan en nam al het geld mee toen hij net buiten kwam liet hij alles uit zijn handen vallen en door het lawaai kwamen er natuurlijk vanuit alle richtingen mensen aan. Uiteindelijk werd hij opgepakt en heeft hij het hele verhaal bekend.
In Edinburgh heeft zich het ware verhaal afgespeeld van de skyeterriër Bobby, ook wel "Greyfriars Bobby" genoemd. Nadat zijn baasje John Gray, een politieman te Edinburgh, overleed op 15 februari 1858, sliep Bobby gedurende 14 jaren bij het graf van zijn baasje op Greyfriars Kirkyard. Bobby werd door veel mensen op de klokslag van één uur 's middags gezien waarop hij naar het koffiehuis ging en daar zijn middagmaal van de eigenaar kreeg. Bovendien werd de licentie (een voorloper van hondenbelasting) betaald door de provoost van Edinburgh, Sir William Chambers, die een groot dierenliefhebber was. Bobby overleed in 1872. Een gedenkteken ter ere van Bobby, geprezen om zijn loyaliteit, staat in Greyfriars Place, vóór het voormalige koffiehuis, nu pub. De Kirkyard ligt er direct achter.
Verder heb je nog het Edinburg kasteel. Dat is gebouwd op een vulkanische rots.
Ik geloof dat ik een beetje te enthousiast was over edinburg, maar daarvoor vind ik het ook een zeer mooie stad. Na de tour hebben we nog wat rondgewandeld in edinburg wat toeristische shops bezocht en daarna de kroeg in, even lekker wat drinken. Daarna terug naar het hostel wat eten en klaar maken voor de avond. Ditmaal ben ik met antonio (spanje) en Pablo (spanje) opstap gegaan. Wat resulteerde een in zeer geslaagde dronken avond/nacht en een nog beroerdere dag erna. We moesten namelijk tussen 7 en 8 uur opstaan. Pff behoorlijk kut als je pas rond een uur of 5 het bed inkruipt. Ik ben dus opgestaan om een ongeveer half 8. We hebben ons aangetrokken en de bus terug gepakt naar het vliegveld en de terugreis richting horsens was weer begonnen. En aangekomen in K-block gelijk mijn bed ingedoken en geslapen tot een uur of 11 en daarna mijn diner gehad.
Ik hoop dat alles goed leesbaar is want op de een of andere manier verspringt mijn cursor de hele tijd. En na zo’n halve of hele zin ligt er een beetje aan waar die zin in heeft:P Nou dit was het voor nu. Ik heb nog veel meer verhalen maar anders wordt dit echt te lang!

So keep sending those messages xD

Bye Bye


  • 26 Maart 2009 - 19:54

    Nick:

    Heeye JJ!
    Wauw klinkt ech good allemoal :D
    Bin al echt oet aant kieke noar miene tied int boeteland straks ;)
    Good um te huure dasse zoeveul kamereuj heas!
    Edinburgh? Jup ik huur t wal: doa mot ik ok nog es noartoe.

    Groetjes oet t rustige Limbabwe!


  • 27 Maart 2009 - 09:12

    Paul:

    You want some, you get some.

    Hiej weer berichtje den van mig :P
    Odinstoren, joa det heij ik neet oet det rare taaltje gehoald nea :P

    maar maar um de nek vlegen.. bisse weer bezig :) tsssssss gedraag dig ens, de vertegenwoordigs NL.... joa loat auk mer, det scheep is toch al oetgevaren natuurlijk haha

    maar t geit allemoal weer harstikke god doar huur ik :D

    succes en vuur plezier nog doar ;)

  • 27 Maart 2009 - 15:36

    Wiel R:

    maar maar wat hebts dich tot ein leave,maar groet geliek geniet der maar van en zorg det dien project auk in orde kumt
    ggr wiel en annemie

  • 28 Maart 2009 - 21:43

    Ilona:

    Succes met dien project meis en wies over een weak!!! :D

    Liefs

  • 13 Mei 2009 - 16:52

    Tim:

    Hey,
    Ik ben een student uit belgië die normaal volgend jaar naar de VIA university op erasmus zal gaan.
    Graag had ik nog wat meer info. Vandaar mijn vraag naar jou of jij geen erasmus studenten kent die Civil Engineering studeren op VIA.
    Zoja kan je me dan een e-mail of blog ofzo bezorgen ?
    de_wilde_tim@hotmail.com

    alvast bedankt
    Tim De Wilde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Horsens

Mijn eerste reis

Ik studeer 1 semester aan het VIA University college

Recente Reisverslagen:

01 Augustus 2010

My new trip!!

26 Maart 2009

Odense & Edingburg

05 Maart 2009

update

09 Februari 2009

*

03 Februari 2009

Introductiedagen
Jacqueline

We gaan weer een nieuw avontuur tegenmoet!! ik ga 3 maanden naar azie toe:D

Actief sinds 09 Jan. 2009
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 15912

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2010 - 24 December 2010

Vrijwilligerswerk en backpacken

30 Januari 2009 - 04 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: